OLLIE

Ollie

Ollie är ett mycket viktigt grundtrick som kan användas överallt i parken.

1.
Grunden i Ollie är ett jämfotahopp. Hoppa så högt som möjligt. Bättre spänst = högre Ollies.

2.
Med skidor och pjäxor på fötterna kommer man inte särskilt högt på ett jämfotahopp. Därför måste man även använda skidans pop för att komma högre. Med samma princip som en ollie på skateboard så förflyttas kraften från mitten av skidan hela vägen ut i tailen för att sen lätta från marken.

3.
För att komma så högt som möjligt måste man kombinera jämfotahoppet med Ollie rörelsen. Här är det viktigt med rätt tajming. Jämfotahoppet måste flyta ihop med Ollie rörelsen. Tryck smalbenen mot pjäxorna för att få så mycket böj på benen som pjäxorna tillåter sen lutar du fram överkroppen och sjunker ihop för att även få med dig kraften från överkroppen uppåt. När du böjer ner överkroppen låter du armarna sjunka ner mot snön för att skicka dom rätt upp i luften i samband med Ollien. Popen i Ollien börjar i armarna som skickas upp mot luten följt av att överkroppen skickas uppåt och lite bakåt i en explosion som sen följs av ett kraftigt tryck från benen. Tryck ner skidornas tailar mot snön i samband med att kroppens momentum skickas uppåt och lite bakåt. I ett vanligt jämfotahopp hoppar man rakt uppåt men i en Ollie går kraften aningen bakåt för att kraften ska hamna i skidans tail. Skidans flex trycker emot och balanserar ut hoppet så att du inte landar på ryggen. När du lättar från marken drar du knäna in mot kroppen och överkroppen mot knäna för att Ollien ska bli så hög som möjligt.

4.
Ollie 180 kan vara ett bra steg efter man har lärt sig vanlig Ollie. Här kombinerar man Ollien med rotation. Lägg båda innerkanterna på skidan i skär mot varandra så man står fast i snön och kan trycka ifrån med benen utan att halka i sidleds. Om man snurrar åt vänster så börjar man med händerna och överkroppen roterad åt höger för att sen skicka armar och överkropp åt vänster. Rotationen startar i överkroppen och går sedan över till höfter och benen. På videon kan ni se hur dom sista gradernas rotation kommer från benen och fötterna. Kolla på videon hur Ollien kombineras med rotationen

5.
Ollie över rail, Ollie upp till rail och Ollie på rail kick är exempel där Ollien kan användas. Här gäller det att man nöter Ollies på platt mark innan man testar dessa. När man gör Ollie över rail gäller det att man tar rätt fart in mot railen och tajmar Ollien perfekt. Man vill göra Ollien tillräckligt sent för att komma över railen helt utan att nuddar tailarna i railen när man är på väg ner från Ollien men man vill inte göra Ollien för sent så att man fastnar med nosarna under railen på vägen upp i Ollien. När man gör ollie upp på en rail från sidan gäller det att man hittar en rail i lämplig höjd. Ollie från kick till rail kan vara lite kluring, eftersom kicken lutar uppåt så blir det extra mycket tryck tillbaka från tailarna. Därför är det viktigt att man trycker kroppen lite extra bakåt i Ollien för att kompensera mottrycket som kommer från tailarna.